Animația OMULAN este un snop de simboluri.

 

”Omulan” animația românească realizată de Matei Branea este un film pentru un public adult care gustă banda desenată, aventurile SF și poveștile de amor balcanic/interspațial, spuse explicit pe alocuri și naiv cel mai adesea.  Filmul de animație, reușită destul de rară în România, prinde contur prin apariția lui „Omulan” și merită văzut pentru scenariu, grafică, sunet și încurajarea realizatorilor săi, care au spus la avanpremieră că se gândesc deja la o continuare.

Matei Branea nu a făcut economie de simboluri în scenariul ce stabilește aventura parcursă de Omulan în cosmos. Câteodată pare chiar o cursă pentru spectator, prin care este invitat să recunoască mai multe simboluri decât Omulan. In procesul acesta, ce presupune descoperirea unui nou spațiu, Omulan își găsește perechea. O pereche de picioare feminine ad literam. Clișeele sunt în limite bine proporționate și create strict pentru amuzamentul privitorului.

 

OMULAN2

Omulan în spațiu. Sursă fotografie: pagina oficială de Facebook OMULAN

 

Dincolo de povestea presupusă de acest film de animație, construirea personajului Omulan merită, de asemenea, atenție. La începutul anului 2000, apare Omulan personajul unei animații care se încadrează în limitele și posibilitățile tehnice ale timpului său, în sensul în care a fost adaptat unei conexiuni specifice de internet (dial-up !!!) și deci simplificat pentru a nu încărca inutil pagina de accesare.

Trăsături simple, expresii austere, dar suficiente rotunjiri grafice încât Omulan să prindă expresivitate. Evoluția grafică a personajului s-a produs în cei peste 14 ani de existență, spune realizatorul Matei Branea și s-a datorat sigur și posibilităților tehnice. „Cel mai asumat personaj” al creatorului său, după cum însuși Matei Branea admite, Omulan a fost stilizat și introdus în diferite contexte decorative și de atmosferă.

 

 

poză 3

Captare film de animație ”Omulan”, realizator Matei Branea

 

In tot acest timp  Omulan și-a păstrat identitatea naivă, chiar dacă a fost animație, apoi bandă desenată și acum din nou animație în filmul care a avut premiera „cosmică”, vineri 16 ianuarie, în sala de cinema din UNATC.  

Omulan „nu este de vânzare, nu vorbește, dar are 4 voci”, printre care și cea a lui Mircea Albulescu. Apropo de sunete, muzica este un mare plus al filmului. Vlaicu Golcea face un transfer fericit de la teatru la animație reușind să găsească simbioza între sunet muzical și nemuzical.

 

 

omulan 4

 

 

Producerea unei animații este un proces care are toate șansele să nu aducă profit, dar devine o carte de vizită pentru realizator, spune Matei Branea. „Animația nu face bani, e pur și simplu  artă pentru artă, mai mult e greu să găsești producători dornici să susțină astfel de inițiative. Scopul unei animații nu este unul financiar, dar costurile pot fi acoperite din granturile accesate, precum cel la CNC”.

Andrei Rus sintetizează despre ce este vorba în ‘Omulan!’, într-un mic sinopsis al filmului, disponibil pe pagina de facebook: ‘Omulan călătorește prin cosmos în căutarea misterului divin. O aventură SF cu monștri, sex și alcool, profund balcanică și totodată universală.’ 

 

 

10923549_590196711080368_8487981194800782940_n

 

 

 O M U L A N

regie, scenariu, animație: Matei Branea;
producători: Helga Fodorean & Paul Negoescu;
sound design: Tudor Petre;
muzica: Vlaicu Golcea;
design și decor: Noper;
animație, vfx, compositing: Tudor Calnegru;
montaj: Ana Branea;
voci: Matei Branea, Silvia Gîscă, Ariadna Mihai, Mircea Albulescu.

poză 2

Captare film de animație ”Omulan”, realizator Matei Branea

poză 4

Captare film de animație ”Omulan”, realizator Matei Branea

Author: Claudia Zidaru

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment