Maeştrii bijuteriei contemporane (6) – Iza Vişoianu: “Bijuteria este o formă de arhitectură la scară mai mică”

photo credits www.ionutdobre.ro

Foto: Ionuţ Dobre

“Am cochetat cu bijuteria încă de la 15 ani, la început confecţionam din seminţe, aţe, diverse materiale.

Ca majoritatea celor din domeniu, mai întâi le-am făcut pentru mine apoi, văzând că sunt apreciate, am început să şi vând bijuteriile.

Cu adevărat decisă am fost în momentul în care mi-am dat seama că meseria mea, arhitectura, nu îmi aducea atât de multă satisfacţie, pe cât mă aşteptam, pe de altă parte activitatea de bijutier prindea din ce în ce mai mult contur şi mă făcea să mă simt mult mai împlinită.

Când eşti arhitect, poţi ajunge să îţi vezi un proiect realizat abia după vârsta de 30-35 de ani şi munceşti la fel de mult. Bijuteria, în schimb, care, în opinia mea, este tot o formă de arhitectură la scară mult mai mică, ajunge la o formă finită într-un timp foarte scurt.” (Iza Vişoianu)

Adelina Turcu: Povesteşte-mi despre traseul tău, în ce context ai avut pentru prima dată contact cu bijuteria contemporană, ai studiat-o?

Iza Vişoianu (Eneada): Cu bijuteria contemporană m-am întâlnit prima oară la Târgul de Bijuterie Contemporană Autor, apoi am tot observat pe internet metode şi limbaje diverse de exprimare. Mi-am dorit, în primul rând, nu atât să creez o bijuterie contemporană cât să fac un alt fel de accesoriu, diferit, original. De asemenea, am studiat la Şcoala de Bijuterie Assamblage, lucru care m-a adus mai aproape de ceea ce fac astăzi.

Bratara Panza Paianjen

Cum ai integrat cunoaşterea dobândită în timpul studiilor, în modele de accesorii pe care le realizezi în prezent?

Aşa cum am spus şi mai sus, m-au ajutat foarte mult cursurile făcute la Assamblage. Baza există, arhitectura m-a învăţat să fiu riguroasă în gândire, în abordare, m-a obişnuit cu nopţile de muncă multă, încununate de multă cafea.

Domeniul bijuteriei contemporane este foarte vast şi plin de creativitate. Cum ţi-ai caracteriza propriile accesorii, de unde te inspiri, ce materiale foloseşti şi de unde le achiziţionezi?

Consider că accesoriile create de mine nu urmăresc neapărat un trend, fiind vorba mai degrabă despre o stare proprie momentului. De exemplu pot avea o perioadă în care folosesc doar pietre negre sau repet acelaşi element în foarte multe maniere: am fost o vreme când făceam numai frunze. Ca imagine generală, îmbin elemente din stilul clasic cu elemente contemporane, rezultatul fiind mereu diferit. Îmi place foarte mult să experimentez tehnici şi materiale, mă aflu într-o căutare continuă.

Dacă ar fi să te gândeşti la o poveste a bijuteriilor tale, care să le descrie unitar, cum ai rezuma-o în câteva fraze?

Consider că accesoriile create de mine nu urmăresc neapărat un trend, ci mai degrabă o stare a mea la un moment respectiv. De exemplu, pot avea o perioadă în care folosesc doar pietre negre sau repet acelaşi element în foarte multe maniere, am fost o vreme când făceam numai frunze. Ca imagine generală, îmbin elemente din stilul clasic cu elemente contemporane, rezultatul fiind mereu diferit. Îmi place foarte mult să experimentez tehnici şi materiale, mă aflu într-o căutare continuă.

agrafa Floare

Ce presupune design-ul bijuteriilor tale, care sunt paşi pe care îi parcurgi, atunci când începi să faci un colier, de exemplu?

Parcursul muncii mele este simplu, mă gândesc la starea pe care vreau să o transmită obiectul, desigur şi la ce funcţie urmează să aibă (inel, brăţara, colier), la tehnica prin care vreau să îl realizez, câteva schiţe şi… la treabă!

Ai putea să îmi descrii purtătoarea ideală a bijuteriilor tale?

Pe parcurs am primit mult feedback pozitiv, iar puţinul negativ am încercat să îl iau tot ca pe o critică pozitivă.

Dacă ar fi să mă gândesc la femeia ideală pentru creaţia mea, indiferent de vârstă, ea ar trebui să fie, în primul rând, încrezătoare şi feminină. Este o femeie care se îngrijeşte şi se iubeşte, genul care ştie să îşi evidenţieze calităţile. O astfel de femeie va putea să completeze orice ţinută cu o bijuterie, făcând-o parte din ea.

Ce alte activităţi ai, în timpul liber şi cu ce te mai ocupi, atunci când nu realizezi concepte de bijuterii?

Cumva în timpul liber ajung să mă gândesc tot la muncă, la noi concepte, idei, nu mă pot abţine. Aşa se întâmplă cu munca mai creativă, timpul liber şi “serviciul” se întrepătrund foarte mult. Dar, din când în când, pur şi simplu închid telefonul şi plec la mare.

Colectia Imagine

Cum ţi-ai dori să evoluezi, pe plan profesional, în următorii ani?

Principiul meu de viaţă este “Paşi mici, rapizi şi siguri!” Îmi programez paşii pe termen scurt, pentru a fi mai uşor de parcurs. În câţiva ani, îmi doresc să privesc în urmă şi de cât mai sus.

Se vinde bine bijuteria contemporană în România? Îndrăznesc femeile să aleagă o piesă de design de autor, în locul uneia din orice alt magazin?

Din ce în ce mai multe femei aleg bijuteria contemporană, pentru că vor să aibă ceva diferit, nu vor să vadă la fiecare colţ de stradă brăţara pe care au la mână.

inele Lupul Dacic

Mai multe detalii despre creaţiile Izei Vişoianu pot fi găsite pe pagina de facebook Eneada

Author: Adelina Turcu

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment