“Kaash” sau posibilitatea unei povești

kaash1

If I only have said what I really meant to say. If I was you instead of me

Nu e spectacol, e înainte de spectacol. Două doamne plinuțe, cu papuci roz cumpărați de la Big Berceni spală ritmic scena, una cu fața la sală, cealaltă cu spatele la ea. Fiecare are coridorul ei. Lungit pe spate, undeva în fața și cumva deasupra doamnelor și a mopului, un domn își pune picioarele în poziții în care unii dintre noi n-ar putea să-și pună nici mâinile.

După lipsa de efort și după șosetele murdare îmi dau seama că e unul dintre dansatori. Curând apar și ceilalți – patru. Își mai repetă câte o mișcare, își suflecă câte-o mânecă, se hlizesc. În sală domnește un aer de respect (pentru ce va urma?) și un miros timid de transpirație. Un alt domn din primele rânduri ale sălii vorbește ba cu dansatorii, ba cu un anume ‘Peter’ de la balcoane, despre lumini.

'kaash

Prea multă, prea puțină, nu cade unde trebuie. Cu ocazia asta, învățăm termeni tehnici: ‘blackout check’ – și s-a făcut beznă totală. După un du-te-vino verbal și mulți de ‘Peter’, domnul din primele rânduri (probabil Andrej Petrovic, cel responsabil cu repetițiile) declară că ‘e mai bine’ și că ‘putem începe’. Luminile de pe scenă se aprind, cele din sală se adâncesc în întuneric. În spatele scenei apare, proiectat, un pătrat roșu care împătrățește, la rândul lui, unul negru. Dansatorii nu se mai hlizesc.

A început repetiția generală a spectacolului Kaash, în coregrafia lui Akram Khan, adus la Teatrul Național, din București, pe 9 mai, de ‚Întâlnirile JTI’. Akram Khan (acum și compania lui) e vestit în lumea dansului pentru că îmbină oareșce stiluri orientale cu dansul contemporan. A colaborat, de-a lungul carierei sale, cu oameni vestiți și ei, ca Peter Brook, Sylvie Guillem, Juliette Binoche, Sidi Larbi Cherkaoui, sau Kylie Minogue, iar în anul 2000 își înființează propria companie – Akram Khan Company.

Kaash (tradus în română prin ‘Dacă…’) se naște în 2002 (e primul proiect al companiei) și renaște în 2014: revizuit, adăugit, îmbunătățit. Și atunci, ca și acum, Akram Khan colaborează cu muzicianul Nitin Sawhney și cu sculptorul Anish Kapoor, pentru scenografie.

Acele ‘oareșce dansuri indiene’ se referă, în principal, la kathak – stil de danstradițional, în care Akram Khan își faceuceniciași care încăîlpreocupă. Kathake desprepoveștișipovestitori (cei care le spun saucei care le trăiesc?). Numele dansului vine de la katha, care înseamnă, în sanscrită, ’poveste’, kathakars fiind povestitorii (barzi, poeți). Și în Kaash, kathak-ul pare să-și vâre coada: în mișcările repetate, zvâcnite, obsedante, care se termină brusc, exact în momentul în care crezi că ceva urmează să explodeze sau că cineva urmează să fie sacrificat; în forță; în relația strânsă dintre gesturile dansatorilor și silabele de pe tabla (instrument de percuție specific indian).

Tabla are un alfabet al ei, o succesiune de silabe – ‘bol’ -, care sunt preluate de dansator și mimate. În forma clasică a kathak-ului, povești din Mahabharata sau Ramayana sunt spuse în același fel – prin gesturi. În Kaash nu pare să fie o poveste – nu una legată, continuă, ci 1001 de povești.

Zei, zvâcnete, timp ciclic. Un dansator își întinde brațele lungi și gumoase peste întreaga scenă, iar degetele i se lungesc, fiecare, în câte-un colț al sălii. Ceilalți patru se strâng, ritmic,  spre el, dar parcă fără să-l ajungă. Alteori, toți cinci dansează silabele recitate, frenetic, pe fundal sau se zbat, singuri și în liniște, de parcă ar vrea să-și iasă din corp. La sfârșit, singurul dansator care era, de la început, separat de ceilalți – zeu? – își cambrează corpul într-un ultim gest.

Kaash nu e o poveste. E posibilitatea unei povești.

Articol scris de Irina Georgescu

Author: Adelina Turcu

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>