Jean Philippe Rameau sărbătorit la Biserica Anglicană

rameau

Anul acesta se împlinesc 250 de ani de la moartea compozitorului Jean-Philippe Rameau, unul dintre marii muzicieni francezi ai Barocului. Rameau şi-a dobândit faima de mare teoretician al muzicii în 1722, odată cu apariţia Tratatului de Armonie şi, ulterior, s-a făcut remarcat în calitate de compozitor şi interpret la clavecin, iar piesele sale au făcut înconjurul Europei.

Comemorarea compozitorului francez se va face şi în Bucureşti, la Biserica Anglicană, printr-un concert susţinut de Raluca Enea pe 13 noiembrie, de la ora 19:00.

Absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – Secţia Interpretare – clavecin, Raluca Enea a studiat în clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu, iar în 2005 a plecat în Germania, unde şi-a consolidat studiul clavecinului. Acolo i-a avut profesori pe Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main şi Hochschule für Musik und Tanz Köln.

În cadrul studiilor din Germania, specializările principale au fost clavecin și basso continuo – acompaniament, studiile axându-se pe: interpretare istorică, muzică de cameră, sisteme de acordaj istoric, improvizație, sintaxă și retorică muzicală.  A susţinut concerte în România, Germania, Norvegia, Ungaria, Franţa.  Preocuparea pentru interpretarea muzicii franceze pentru clavecin a determinat-o pe Raluca să realizeze mai multe proiecte concertistice, solo sau camerale, pe care le-a conceput şi perfecţionat în timp, printre care se numără unul dintre recitalurile solo ce cuprind lucrări din creaţia lui Jean Philippe Rameau.

raluca enea

Opera „Les Indes Galantes”, pe un libret de Louis Fuzilier, se clasează pe primul loc în creația lui Jean Philippe Rameau, ca popularitate și complexitate. Ediţia de care aparţin lucrările prezentate în prima parte a recitalului (1735 / 36) nu este nici partitura completă a operei Les Indes Galantes, nici o reducţie pentru clavecin. Ea prezintă selecţiuni din opera mare, grupate de compozitor în patru concerte şi denumite chiar de el, Pièces de Clavecin.

Rameau îşi motivează alegerea pentru alcătuirea acestei ediţii astfel: „Publicul pare mult mai puţin atras de scene şi recitativele libere decât de celelalte secţiuni ale lucrării… şi nici nu este de datoria mea să-i judec preferinţele. De aceea le prezint aici doar piesele instrumentale (symphonies), combinate cu Airs chantans, Ariettes, Recitatifs mesurez, Duos, Trios, Quatuors şi corurile, Prologue şi trei Entrées, totalul ridicându-se la 80 de piese, din care am alcătuit cele patru Concerte mari, în tonalităţi diferite: simfoniile (piesele instrumentale) sunt deja aranjate conform scriiturii pentru clavecin iar ornamentele sunt aceleaşi ca în tabelele de ornamente (în special cel din 1724)”.

Pe parcursul colecțiilor de piese pentru clavecin apărute în 1724 și 1728, Rameau realizează atât o reluare a tradiţiei clavecinistice franceze, cât şi o anticipare a perioadei Clasicismului muzical. Acest fapt este evidențiat nu doar prin elemente de interpretare instrumentală ci şi printr-o nouă organizare a discursului muzical. Ca şi în cazul lui François Couperin şi al celorlalţi compozitori aparţinând Barocului francez târziu, creaţia lui Rameau este dominată de prezenţa pieselor de caracter.  Acestea se constituie într-o adevărată lume a „stărilor” şi „portretelor”, după cum foarte inspirat spunea Couperin. Şi se pare că ele se asemănau perfect cu originalele, în majoritatea cazurilor.

Piesele de caracter sunt prezente în creaţia pentru clavecin a lui Rameau, în special începând cu suitele în mi şi re, publicate în cadrul colecţiei de piese pentru clavecin din 1724. Ele ajung să domine în colecţia apărută în 1728, în special ultima dintre cele două suite, cea în sol. Piesele de caracter ce surprind aspecte ale naturii prefigurează trăsăturile Impresionismului muzical reprezentat în şcoala franceză de Debussy şi Ravel; astfel de piese sunt Le Rappel des Oiseaux, La Poule, Les Tourbillons.

În program:

Jean Philippe Rameau (1683 – 1764)

Din colecţia Pièces de Clavecin – Edition intégrale – Les Indes Galantes – Balet, reduit a quatre grands concerts (1735/36):
Premier Concert:

Ouverture – Entrée (des quatre Nations dans la Cour d’Hébé) – Air Polonois – Musette en Rondeau – 1er Menuet – 2e Menuet – 1er Menuet – Air Gratieux pour les Amours

Les Petits Marteaux (înainte de 1754)

Din colecţia „Pièces de clavessin avec une methode pour la mechanique des doigts” (1724)
Suite en mi:
Allemande – Courante – Gigue en Rondeau – 2e Gigue en Rondeau – Le Rappel des Oiseaux – Rigaudon – 2e Rigaudon – Double du 2e Rigaudon – Musette en Rondeau – Tembourin – La Villageoise (Rondeau)

La Dauphine (1747)

Clavecin flamand – instrument construit de Michael Walcker (Altneudorf, Germania. 1988), copie după un original de Jan Ruckers (Antwerpen, 1640).

Author: Adelina Turcu

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment