Great snake – marele libertinaj Est European în bandă desenată

 

“Marele libertinaj est european”  în bandă desenată începe la Bucureşti, dacă ar fi să îi ascultăm pe Andrei Cotruț şi Claudiu Revnic, mințile care au fondat şi creat revista Great Snake.

După 3 numere în format digital, revista cu o imagine atrăgătoare a fost publicată recent şi in ediție tipărită, o dorință planificată şi indeplinită prin contribuția unor nume noi şi promițătoare în spațiul artistic est-european:

 

Coperta Great Snake

Coperta Great Snake

  • Andrei Cotrut (artist),
  • Radu Otărăşanu (artist),
  • Danica Radovic (artist),
  • Claudiu Revnic (scenarist)
  • Radu Pop (artist).
  • Sorin Florea (fotograf)

Benzile desenate din cea de-a patra ediție a revistei Great Snake ating prin scenariu şi grafică, multe teme şi temeri actuale, gândite în termeni direcți şi transparenți uneori, sugerați şi de decriptat alteori.

In mare dacă ar fi să facem un synopsis al acestui număr se poate spune că scenaristul Claudiu Revnic  aduce în discuție ideea de  „Implementare CCTV şi paranoia”, artistul Radu Pop desconspiră o stare prin tema „Dorința de conformitate”, în timp ce artistul Andrei Cotruț se gândeşte la „Iluzia puterii  care se creează prin monitorizare”

Cele trei povesti din acest numar caută să ilustreze atât mecanismele supravegherii continue, cât şi frica/ paronoia sub care ar guverna acestea.

Great Snake este prezentată ca o revistă de  antologie de BD, incluzând o editură independentă şi un colectiv internațional de artişti care oferă un spațiu de expunere celor interesați de această artă.

Realizatorii revistei spun că fiecare numar va porni de la un concept curatoriat de un artist contemporan, iar toate poveştile rezultate vor  gravita in jurul respectivului concept.

Numărul 4 al revistei, primul şi în formă tipărită se concetrează  pe noțiunea de Panopticon, formulată de filosoful britanic, Jeremy Bentham, în secolul al XIX –lea.  Pantopticon reprezenta un model pentru arhitectura supravegherii şi a puterii, devenit astăzi un simbol al controlului psihologic şi al monitorizării intrusive.

 

Artoteca a discutat despre acest concept cu doi dintre realizatorii proiectului Great Snake :

 

Continut digital Great Snake

Continut digital Great Snake

Continut digital Great Snake

Continut digital Great Snake

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrei COTRUȚ - Artist. Fondator GREAT SNAKE

Andrei CotruțGreat snake are o dimesiune est-europeană şi chiar dacă am pornit de la ideea că vom avea un concept editorial permisiv, acest fapt nu a exlus o oarecare panică inițială, ca nu cumva să ajungem la nişte teme regionale despre post-comunism, devenite clişeu si mult prea repetate .

Nu mă interesa să aduc în scenă această perpetuă critică a spațiului fost comunist, eram dornic să ilustrez o realitate şi mai pregnantă pentru generația mea. In fond nu am trăit direct în comunism, eu am crescut printre buticari, printre oameni care aduceau marfă din Turcia, deci am prins o altă perioadă care m-a determinat să gândesc alte teme de referință. De aceea m-am bucurat că am creat un cadru diferit, cu perspective distincte şi distante în cele 3 poveşti prezentate în revista Great Snake.

Povestea mea include nuditate non-sexuală, e un manifest care să plaseze goliciunea în afara acestui tabu legat strict de instincte sexuale. Nudul in zona estică de artă este supraturat de sexualitate, o demonstrație încărcată de frustrarea unui pictoraş care desenează femei goale. Corpul uman gol este atât de frumos încât trebuie expus şi în afara dimensiunii sexuale.  Creativitatea de fapt înseamnă să te indepărtezi de evident, de ceea ce e plictisor.

Am ajuns astfel eliberați de clişee la numărul patru al revistei de bandă desenată Great Snake, o formulă şi o echipă care se completează pe parcurs, prin noi şi noi contributori pe care dorim să îi prezentăm publicului nostru interesat de banda desenata. Intotdeauna am vrut să lansăm revista în print, totusi nu au existat posibilitățile necesare până acum, dar din fericire am reuşit ca acest număr să fie tipărit. Dorința noastră este ca Great Snake să ajungă o editură est –europeană, cu distributie  şi în vest.

Claudia Zidaru : Banda ta desenată are o dimensiune critică?

AC: Da, are!  E multă critică socială mai ales ca referință la putere , dar si una a iluziei acestei stări. Am cochetat cu ideea de anonimat, puterea unui necunoscut care ne controlează şi supraveghează. Traficul de informație este o activitate invizibilă care m-a fascinat şi m-a interesat.

Great Snake - digital

Great Snake – digital

Great Snake - digital

Great Snake – digital

 

 

 

 

 

 

 

 

Claudiu REVNIC. Scenarist.

cccIn acestă ediție Great Snake am avut efectiv 3 contribuții, o dată o poveste  mea realizată împreună cu o graficiancă foarte talentată din Belgrad, Danica Radovic, a fost nebunia vizuală a lui Andrei Cotruț şi am introdus un talent nou pe Radu Pop, care a venit dintr-o zonă total diferita, fiindcă îmbină ideea de design cu o structură de bandă desenată.

A fost provocare pentru că nu ştiam cum o să arate şi mai ales dacă putem să aducem tot acest produs la o formă coerentă, într-un produs pe care îl putem distribui contra cost, mai ales că am gândit pentru forma tipărită un model diferit de cel disponibil on-line în primele 3 numere Great Snake.

CZ: Cum se face apelul pentru contribuții, ce căutați?

CR:  Ne dorim să fie ei inşişi, spirite libere, să fie deschişi să îşi asume propriile idei. Cea mai mare problemă în spațiul est-european, identificam alături de Andrei, este auto-cenzura – dorința de a te încadra, conforma în anumiți parametri culturali religioşi sau sociali.  Dorim ca ei să iasă din zona de confort, să demonstreze că au ceva de spus.

CZ:  Există şi părți  ale istoriei est-europene care apar ca teme comune printre artistii din acest spațiu?

CR:  Noi vrem oameni liberi, care să nu se simtă caracterizați de o anumită tradiție, cu alte cuvinte căutăm individualități.  Suntem in contact cu artişti din spațiul baltic, acolo contextul este diferit, au această conjuctură fost comunistă, dar au şi dorința de a se apropia de contextul scandinav. Spațiul iugoslav are de pildă un „ataşament” pentru teme  SF şi istorice, dar există şi out-sideri, precum Danica Radovic care creează în afara „liniei comune”. La Great Snake vrem să demonstrăm că există mult talent şi teme inedite în spațiul est-european în banda desenată.

CZ : Scenariul tău pe ce se concentrează?

CR: Am fost influențat de ideea de monitorizare, o idee ce mi-a intrat în conştiință în tmpul studiilor mele în Marea Britanie. Am intrat în contact acolo cu o cultură a identificării, a supravegherii , de ideea de CCTV pe care am transpus-o în bandă desenată.

 

 

Great Snake - digital

Great Snake – digital

 

 

Great Snake – digital

Great Snake – digital

 

 

Great Snake este un produs special în mediul de bandă desenată din România prin diversitatea stilistică din revistă, tematica cu un subtrat de critică socială si culturală,  dar şi prin dorința de coerență conceptuală. De asemenea, este şi îşi doreşte să fie, o platformă pentru aritiştii Europei Centrale şi de Est. Revista Great Snake poate fi achiziționată on-line pe pagina sa  de Facebook  .

 

 

Great Snake tiparita

Great Snake tipărită

 

 

 

Sticker Great Snake

Sticker Great Snake

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Author: Claudia Zidaru

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>