Expoziția “Scara lumii” a sculptorului Liviu Mocan, la Muzeul de Artă din Cluj Napoca

Autorul monumentului Stâlpii împușcați, unul dintre cei mai cunoscuți sculptori români ai momentului, Liviu Mocan revine în atenția publicului clujean cu expoziția Scara lumii, aducând în prim plan simbolistica ascensiunii în contextul operei sale.

Vernisajul expoziției a avut loc în incinta Muzeului de Artă în data de 6 aprilie, eveniment concretizat într-un peisaj vizual intrigant, o mare mulțime de privitori și un discurs viu, pasionant al artistului cunoscut pentru simplitatea și franchețea cu care abordează subiectele colosale ale creștinismului.

02

Maestrul Liviu Mocan ne prezintă Scara lumii printr-un grup de 27 de sculpturi de fier realizate pentru prima dată de artist, prin tehnica traforării cu laser, procedeu pe care îl explică publicului, impresionat de “lumina concentrată ce îi conturează ideile” dar și de limitarea la care a fost supus de a-și concepe lucrările în două dimensiuni și nu în trei, efect specific traforajului, de altfel un efect artistic potențator al temei lansate.

Cele 27 de sculpturi reprezintă o serie de piese născute în urma ultimilor ani de frământare și încercări ale artistului de a unifica două mari afirmații ale credinței creștine, moartea și învierea lui Iisus într-un singur corp, o ultimă siluetă care să îmbine ambele ipostaze.

09

Potrivit artistului “crucea reprezintă cea mai puternică tensiune iconică a acestei planete -intersecția verticalei cu orizontala- și exprimă magistral moartea substituitoare a Mântuitorului, problema este însă că acest simbol nu exprimă și învierea din morți a lui Iisus Hristos, iar învierea reprezintă tema majoră a revelației Sale, apogeul acesteia, El s-a jertfit pe cruce în vederea învierii Lui și a învierii noastre.” (Scara lumii, Liviu Mocan).

Vorbind de simbolul crucii, subliniază că, deși dogma crucii este revelată în Sfintele Scripturi, forma ei nu a fost revelată, imaginea aceasta vizuală fiind căutată în noi, simbol posibil preluat de primii creștini de la egiptenii antici.

Căutările grafice ale sculptorului Liviu Mocan se pot observa în expoziție, de la forme minimale la forme mai complexe: cruce cu punct sau săgeată, cruce cu brațele ridicate, cruce scară, cruce cu ovoid sau cerc.

Creațiile sunt alungite, înalte de aproximativ trei metri, exprimând sentimentul unei urcări greoaie, dureroase (Scara Regilor), alteori line, plane, contopindu-se într-un joc infinit de linii (Scara împăcării infinite, Trinitară, Menorah), efectul îmbinării dintre “greu” și “ușor” fiind surpins extraordinar în “Muntele și inima lui”, “Marea Scară”.

01

Un loc aparte în expoziție îl ocupă “Mielul lui Dumnezeu”, lucrare ce se diferențiază de restul lucrărilor atât prin forma cilindrică, ușor înclinată (la prima vedere mi-a creat imaginea unei coli de hărtie răsucite care se învârte interminabil) ci și prin faptul că este marcată de un detaliu nou, mistic: ochiul.

Acest Miel perforat de jur împrejur cu ochi (ochiul lui Dumnezeu), joacă liber și deopotrivă tragic în câmpul vizual al artistului care întruchipează, în animalul suplu, divinitatea. Toate sculpturile sunt acoperite de rugină, un rezultat al ideii de terestru, peren, în contrast cu axele celeste, cu excepția lucrării “Ad astra” ce percutează pe un aliaj azuriu, reprezentând descătușarea Spiritulu şi care rupe, practic, formele drepte ale treptelor scării prin forme opuse, ondulate, rotunjite, nedefinite.

Din ciclul celor 27 de sculpturi nu putem exclude centralitatea lor, chintesența despre care amintea Liviu Mocan în deschiderea mesajului său, Iisus văzut ca și scară a lumii, emblemă a morții și învierii Sale.

Un concept dificil de abordat, “Scara lumii (I, II)” , “Al doilea Adam (I, II)” reușește să elaboreze taina hristică, aducând privitorul într-o relație aproape personală cu intangibilul religios.

Surpriza de final pentru publicului prezent la vernisajul din 6 aprilie a fost muzica live, o muzică special compusă pentru sculpturile metalice și realizată pe aceste sculpturi de cinci percuționiști, creația lui Cristian Bence-Muk care, paradoxal, putea strămuta pe oricine, în tăcerea unui sanctuar. A fost un happening reluat, în alt context de data aceasta, după ce, cu o zi înaintea vernisajului, grupul de percuționiști a performat în centrul orașului Cluj, la câteva dintre sculpturile aflate în atenția trecătorilor.

03

Cu toată această atracție a sculptorului pentru universul religios creștin, nu putem vorbi despre un artist religios consacrat, dar opera sa transmite limpede despre Dumnezeul în care crede, despre relegarea sa cu El.

Fără să își limiteze căutarea la plăsmuirea Lui, autorul transfigurează acest chip în forme, idei și adevăruri despre umanitate. Liviu Mocan afirmă despre sine: “Sunt o creatură și apoi un creator, o sculptură și apoi sculptor” sugerând că sâmburele inspirației sale stă în acceptarea acestei condiții de creatură și, de aici, întreaga poveste a creațiilor sale.

Scara lumii este o scară a omului Iisus, a ființei deopotrivă om și Dumnezeu, iată o imagine căutată în noi înșine, tânjită și chinuită de noi pe această mare și grandioasă scară a tuturor oamenilor. Aceasta ar putea fi concluzia unui participant curios la vernisajul expoziției care s-a delectat cu figurile atrăgătoare ale creatorului Liviu Mocan.

Expoziția este deschisă publicului în fiecare zi de la 11:00 la 17:00 până în data de 27 aprilie, iar pentru cei care doresc să intre în contact direct cu maestrul Liviu Mocan, acesta va fi prezent la galerie începând cu ora 14.00.

Sursa foto: liviumocan.ro

Articol scris de Ioana Gavrilovici

Author: Adelina Turcu

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment