„Avion de vânătoare”/ Fighter Jet. Compoziția lui Adrian Preda referitoare la evoluția tehnică și etică a omului

Adrian Preda (n. 1985) trăiește și lucrează în București, având ca preocupare centrală relația dintre om (și, prin extensie, obiectele create de acesta pentru a servi propriilor nevoi) și celelalte specii ale regnului animal. „Relația aceasta este definitorie pentru dezvoltarea animalului uman, de la făurirea uneltelor și armelor de vânătoare până la manifestările spirituale și artistice” –  spune Adrian Preda.

 

IMG_4793

Adrian Preda la Conacul Otetelișanu

 

 

Cele două lucrări în lemn realizate în timpul rezidenței ArtBorescent se integrează armonios în preocupările lui Adrian Preda, reușind în cazul ambelor să aducă meticulozitatea și distincția care îi caracterizează, în general, tablourile.

« Ocazia prilejuită de tabăra Artborescent de a lua contact cu lucrul în lemn a fost o premieră pentru mine și s-a dovedit o experiență foarte plăcută. Consider o coincidență fericită, dar nu o întâmplare, faptul că eu schițasem câteva idei în legătură cu bușteni, trunchiuri de copac cu aproximativ o lună  înainte de a afla de organizarea acestei rezidențe la conacul Otetelișanu (unde mai fusesem și anul trecut pentru o tabără de pictură), ulterior găsind în aceasta exact cadrul potrivit pentru punerea în aplicare a acestor proiecte. »

 

 

Slide8

 

În lucrarea „Avion de vânătoare”/ Fighter Jet  Adrian Preda a plecat de la ideea că lemnul, ca material brut, a constituit prima formă de combustibil. Strămoșii oamenilor s-au folosit de energia solară stocată cu mare abilitate de către plante, pentru a aprinde primele focuri, activitate eminamente  umană, care a contribuit în plus la evoluție. Consider astfel momentul în care s-a început provocarea arderii în mod conștient și intenționat drept definitoriu pentru formarea omului și esențial pentru tot ce avea acesta să devină, ca pe o primă scânteie în șirul lung de evoluții  tehnologice la care a condus.  Obiectele cioplite  în lemn aparțin categoriei tehnologiilor de vârf, atașând astfel unele dintre ultimele verigi din lanțul făuririi de unelte primelor momente ale acestui proces: de la prima suliță la rachetă.

« Ca principiu, m-a interesat o intervenție minimală asupra lemnului. Scopul a fost de a păstra forma trunchiurilor cât mai mult, fiind doar ascuțite la vârfuri, pentru a se apropia de aerodinamicitatea aparatelor de zbor pe care urmau să le reprezinte. Pentru a servi conceptului inițial era de dorit un contrast între imperfecțiunile butucilor de stejar și aeronavele pe care aceștia le emulează. Proiectul are două deschideri: în cazul avionului devânătoare este vorba de un scop distructiv pentru care omul alege să transforme materia din natură, în timp ce racheta lansată înspre spațiul cosmic este închinată cunoașterii și curiozității constructive, reținând însă frământări de ordin etic în privința explorării fizice, directe a universului, în calitatea de ființă terestră, modelată în mod strict pentru aceste condiții de pe pământ. »

 

Lucrarea „„Avion de vânătoare”/ Fighter Jet” va putea fi admirată și la Balkanik Festival  între 11 și 13 septembrie 2015,  în București.

 

Proiectul ArtBorescent este finanțat prin programul tematic Arte Vizuale al Admininistrației Fondului Cultural Național și are loc în perioada 20 iulie și 2 august 2015.

 

 

11928843_708290629277371_1317617483_o

Afiș realizat de către Andrei Cotruț

Author: Claudia Zidaru

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment